søndag den 28. august 2011

HVOR SNAVSET KAN SÅDAN ET MALERI BLIVE?

Svaret på ovenforstående spørgsmål er: ”MEGET”! Også selvom maleriet er beskyttet af glas. På fotografiet her ses konservator Britt Christmas-Møller's hånd med et af de vigtigste arbejdsredskaber i restaureringsprocessen. Den ligner en forstørret vatpind. Som det fremgår af fotografiet til venstre er rensepinden efter blot få strøg over billedfladen, allerede helt gråsort af snavs.
Bevæbnet med et større antal rensepinde sidder Britt Christmas-Møller og hendes medarbejder konservator Dawid Poplawski og renser maleriet i opgang 2 i ejendommen Ved Volden. Rensningen er første led i restaureringsarbejdet. Britt Christmas-Møller er Cand. Scient. Cons. og indehaver af firmaet Konserveringsværkstedet. Det er hende, der leder restaureringsarbejdet Ved Volden.
Ved forundersøgelsen i august 2009 stod det klart for Britt Christmas Møller, at de 13 malerier Ved Volden kun kan flyttes fra stedet med meget stor risiko for at der sker skade på både billeder og bygning. Derfor foregår restaureringen på stedet.
Konserveringsværkstedet konserverer og restaurerer malerier på lærred og træ – både moderne og ældre malerier. Desuden tager de sig af restaurering af antikke forgyldte prydrammer. Værkstedet samarbejder med Bruun Rasmussens kunstauktioner i forbindelse med aktiviteter før, under og efter auktioner. Herudover udfører værkstedet opgaver for private, herregårde, slotte, fonde og som i dette tilfælde ejerforeninger.
Da billederne Ved Volden udgør store flader, og man skal arbejde meget præcist, tager de to konservatorer en side hver af maleriet. Allerede efter to opgange kan Britt Christmas-Møller konstatere, at malerierne er mest beskidte i den side, der er tættest på hoveddørene. Dette fortæller os at rammerne formentlig ikke har sluttet tæt nok om billederne. Muligvis fortæller snavset os også, at de nye automatiske dørmekanismer med en længere lukketid, åbner for mere snavs end man kan se med det blotte øje.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar