tirsdag den 8. november 2011

NU ER GLASSET SAT PÅ SAMTLIGE MALERIER!


Eske Jul og Thomas Persson igang i opgang 13.
Snedker Eske Jul og glarmesterlærling Thomas Persson fra Glarmester HENNING FRESE og SØN A/S har nu sat glas på de sidste malerier Ved Volden. Det drejer sig om opgang 4 og opgang 11, 12 og 13. Der er sat gummilister rundt i kanterne, glasset er forsigtigt transporteret fra bilen til maleriet, det er blevet pudset, og derefter sat op. MEN alle glas er sat midlertidigt fast, da messinglisterne, der skal indramme glasset, lige skal pudses først. Og da det drejer sig om RET mange meter messing, er det en maskine, der gør det.

Hvis man synes, at malerierne ser anderledes ud end før de blev renoveret, er dette korrekt. Nu kan man jo se detaljer, der før var skjult af tidens tand og mørke. Men også det nye glas er med til, at vi nu kan se malerierne på en helt anden måde end tidligere.

Glasset er til en vis grad refleksfrit, og derfor kan man nu - istedet for at se sig selv spejlet i maleriet - rent faktisk se både farvenuancer og penselstrøg. Man vil stadig kunne se dele af trapperummet (der hvor lysindfald udefra oplyser rummet) spejle sig i glasset.

"Glasforandringen" er tydeligst i opgang 4. Her har det altid virket som om, at maleriet er udformet specifikt til dette store trapperum. Det er det eneste maleri, hvor en del af et modernistisk arkiteturelement (trappen og det plateau kvinden står på) optræder. Maleriet ligner en bevidst fortsættelse af rummet og den bevægelse beskueren (beboerne eller den besøgende) har foretaget sig for at komme ind i opgangen.  Med spejlingen var det som om, at man selv trådte ind i maleriet ved siden af kvinden.

Nu hvor det nye glas er sat i, er man ikke længere kropsligt tilstede i maleriet - men blikket følger stadig kvinden i den lilla kjole og fuglen der flyver ude i friheden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar