onsdag den 26. oktober 2011

ELSA THORESEN

Vilhelm Bjerke-Petersen:
Portræt af malerinden Elsa Thoresen
Tilhører Fyns Kunstmuseum
ELSA THORESEN (1906-1994) – den ene af de to kunstnere Ved Volden - er formentlig ikke et navn mange vil nikke genkendende til. Ikke engang kunstkendere. Og det på trods af, at hun var særdeles aktiv på den danske kunstscene i 1930erne. Hun udstillede også internationalt, hvilket almindeligvis er noget vi lægger mærke til i Danmark

Det var især indenfor den surrealistiske billedkunst, at hun spillede en central rolle. Vi er vant til at forbinde dansk surrealisme med kunstnerne Wilhelm Freddie og Vilhelm Bjerke-Petersen, og dette skyldes især at den danske kunsthistorie mest har fokuseret på dem.






Når en kvindelig kunstner som Elsa Thoresen ikke er beskrevet og analyseret, må man nødvendigvis begynde at stille spørgsmål. Man spørger eksempelvis om dette måske skyldes hendes manglende faglige baggrund eller værkernes manglende kvalitet? Eller om hendes deltagelse i 1930ernes kunstliv ikke blot skyldtes, at hun blev gift med Vilhelm Bjerke-Petersen i 1935? Og var hun egentlig selv en interessant kunstner?
Detalje af Opgang 4 fra Ved Volden.
Fotograf Ida Wang

Det er de forkerte spørgsmål at stille. Der er desværre ikke voldsomt mange tilgængelige informationer om Elsa Thoresen. Men hvis man studerer hendes faglige baggrund (se Kunstindeks Danmark og Weilbachs kunstnerleksikon), fremgår det at hun studerede på Kunst og Håndværksskolen i Oslo fra 1924 - 27, på Kunstakademiet i Olso fra 1927 - 28, afbrudt af et to-årigt ophold på Academie des Beaux-arts i Bruxelles 1927 - 29, og så igen et år på Kunstakademiet i Oslo fra 1929 - 30. Det vil sige at hun studerede kunst i cirka seks år, både i Norge og i Belgien. Dermed bliver det vanskeligt at påstå, at hun manglede en faglig baggrund.

Så er der spørgsmålet om værkernes kvalitet. Det er altid vanskeligt at bedømme værkernes kvalitet. I en eller anden udstrækning må det komme an på en personlig vurdering.  I Elsa Thoresens tilfælde er der desværre heller ikke så mange tilgængelige værker at bedømme ud fra. Men på en fantastisk udstilling om Surrealismen i Kunstforeningen på Gammel Strand i 1990erne var flere af hendes værker med. Og de var RET gode - og absolut på niveau med de andre surrealisters!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar