søndag den 29. april 2012

NORSK MONUMENTALMALERI, HØJDEVANGENS SKOLE OG VILHELM BJERKE PETERSEN

Detalje fra Højdevangens Skole. Udført i perioden 1932-39 af Vilhelm Bjerke Petersen assisteret af Elsa Thoresen.




Detalje.
Højdevangen Skole
BÅDE ELSA THORESEN OG VILHELM BJERKE PETERSEN
havde norske aner. Hendes forældre var begge norske og hans mor var norsk, så tilknytningen til Norge var stor for dem begge. Desuden studerede de begge på kunstakademiet i Norge under professor Axel Revold.

Netop Revold betød meget for især Bjerke Petersen og inspirationen fra Revold er tydeligst i den udsmykning som Bjerke Petersen udfører assisteret af Elsa Thoresen på Højdevangens Skole i perioden 1932 - 39. Udsmykningen financieres af Ny Carlsberg Fondet.

Udsmykningen på Højdevangens skole er interessant i forbindelse med Bjerke Petersen og Elsa Thoresens udsmykning Ved Volden, blandt andet fordi dele af Højdevangens Skoles udsmykning er udført samtidig med Ved Volden projektet. begge udsmykninger er figurative og i Ved Volden-udsmykningen genbruges en figur fra Højdevangens Skole.


Desuden er den interessant fordi udførelsen strækker sig over så lang en periode (syv år) og i netop denne periode bevæger Bjerke Petersen sig fra den abstrakte surrealisme over i den figurative surrealisme. Men der er ingen spor af surrealisme i udsmykningen på Højdevangens Skole. Til gengæld kan man se en afprøvning af forskellige stilarter.


Inspirationen til udsmykningen på Højdevangens Skole er tydeligvis fra Axel Revolds meget smukke og betagende udsmykning Bergen Børs fra 1921-23. Når man ser den måde kroppen på den lille dreng på stranden er komponeret af Bjerke Petersen, ser man både Revolds stil og bag den aner man et ekko af Matisse.


Temaet for udsmykningen i børsen er 'vareudveksling' og den fremstiller Bergen som en international handelsby. Axel Revold gik i lære hos netop Henri Matisse i Paris (1908-10), hvilket tydeligt ses i Bergen Børs.
Detalje.
Højdevangens Skole
Axel Revold (1887-1962) var en vigtig del af en utrolig spændende periode med monumentalmaleri i norsk kunst. Perioden kaldes Freskoepoken og strakte sig fra 1918 til slutningen af 1950erne. Revold var en ledende figur i denne epoke sammen med Per Kroghh og Alf Rolfsen. Offentlige bygninger blev udsmykkede af kunstnere, bl.a. rådhuse, sygehuse og børser.

Detalje.
Højdevangens Skole
Vilhelm Bjerke Petersen udfører gennem hele sit korte liv flere udsmykninger i både offentlige og private bygninger. I udsmykningen af Højdevangens skole (udført i perioden 1932 - 39) kan man tydeligst se inspirationen fra Revold. Udsmykningen af Højdevangens skole består af to dele, der befinder sig på hver sin etage. Den nederste etage er den tidligste udsmykning, og det er denne der i komposition og tematik minder meget om Revolds Bergen Børs. Også i Højdevangens skole er vareudveksling et tema, dog synes 'livet ved vandet' at være det overordnede tema.


Detalje.
Højdevangens Skole
Centralt i en slags triptykon-komposition ses fra venstre en scene ved stranden hvor fiskerne ordner deres garn og en fiskerkone sælger fisk. Til højre ses arbejdsmænd på havnen ifærd med lasten fra et skib. I midten ses et stor oceanfarende og dermed internationalt passagerskib, der bugseres ind i havnen og en lang mole hvor tre står og venter på eller betragter det store skib.


Rundt om den centrale del af udsmykningen ses yderligere to dele. Til venstre to børn - en dreng og en pige der leger på stranden og til højre to unge drenge der fisker ved molen. Havet, himlen og mågerne går igen i hele maleriet og binder det sammen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar